Persoonallinen some-kampanja tuotti tulosta/Kotimaa24

11.11.2014

Persoonallinen some-kampanja tuotti tulosta

Pia Jaakkolan seurakuntavaallikampanjan Facebook-kuva

Seurakuntavaalien Nurmijärven ääniharavan Pia Jaakkolan vaalityö tapahtui liki pelkästään sosiaalisessa mediassa. Ehdokasnumero kahdeksikon ympärille rakentunut omaperäinen facebook-kampanja herätti runsaasti huomiota.

Nurmijärvellä seurakuntavaaleissa annettiin yhteensä 3385 ääntä ja äänestysprosentti kohosi 14,7:een. Nyt toiselle kaudelle valitulle Jaakkolalle 143 äänen saalis oli yllätys, vaikkakin kampanjasta tullut palaute ja tykkäyksien määrä Facebookissa viitteitä siitä antoikin.

– Vähän tutisuttaa. En ole vielä ihan täysin ymmärtänyt, mitä tapahtui. Some-kasien lisäksi äänimäärään luultavasti vaikutti se, että listaltamme jäi asettumatta ehdolle aiemmin paljon ääniä kerännyt Virpi Korhonen, Jaakkola toteaa.

Vaalien ulkopuolellakin Facebookissa aktiiviseksi tunnustautuva Jaakkola lisäsi joka päivä fb-seinälleen kuvan, jossa oli kuvattu numero kahdeksan. Numero kuvassa muodostui milloin popcorneista, lasten kumisaappaiden määrästä, täytekakusta, puunoksasta, pullakranssista tai vaahteranlehdistä.

– Mietin erilaisia vaihtoehtoja kampanjoida mutta kasi-kuvat alkoivat silti sattumalta. Ajatus lähti siitä, kun syyslomalla tein lasten kanssa hiekkakakkuja. Muovasin kahdeksikon muotoisen kakun ja päivitin Facebookiin. Laitoin kuvan yhteyteen kommentin, että keksisiköhän sitä ennen äänestystä jokaiselle päivälle kahdeksikkokuvan.

Facebook-kampanja ei Jaakkolan mukaan ollut varsinaisesti tarkoitettu vaalityöksi. Se ei ärsyttänyt ketään, vaan koettiin positiiviseksi asiaksi. Hän kertoi avoimesti olevansa ehdokkaana, mutta näkyvyys somessa ei niinkään henkilöitynyt häneen vaan numeroon kahdeksan.

– Ei suomalainen halua show-meininkiä, jonka keskipisteenä on oma itse. Facebookissa omana itsenä näkyminen oli luontevaa. Sinne tuotettu materiaali kuvastavat puolihuomaamattomasti ja tiivistetysti persoonaani ja elämääni. Kuvat koostuvat arjen asioista. Niin vain kävi, että kahdeksikko alkoi elää omaa elämäänsä. Ihmiset pohtivat, millainenhan huomisen kuva on ja alkoivat jopa lähettää vinkkejä kuvista.

Neljä vuotta luottamushenkilönä ja oman seurakunnan lapsiasiahenkilönä on ollut Jaakkolalle mieluisaa työtä, jota hän on voinut tehdä omana itsenään.

– Monipuolisuus on tuntunut motivoivalta. Kokoukset ovat vain jäävuoren huippu ja luottamushenkilöllä on oikeasti paljon mahdollisuuksia toimia seurakunnassa.

Jaakkola on myös havahtunut huomaamaan, että luottamushenkilö omalla persoonallaan on kirkon mainos.

– Turha pokkurointi titteleillä ei ole kovin viehättävää. Perusajatus muutenkin on, että kaikki ovat seurakuntalaisina samanarvoisia. Tämän pitäisi tulla selkeämmin esille myös seurakuntalaisille itselleen.

Jaakkola kokee jatkossakin velvollisuudekseen tuoda seurakuntalaisille näkyväksi sitä, millainen kirkko on.

– Pitäisi vain enemmän avata seurakunnan monipuolisuutta, jotta ihmiset näkisivät kuinka monessa kohtaa elämää se heitä koskettaa. Se on mukana liki kaikessa. Olen myös yrittänyt kannustaa ihmisiä liittymään mukaan kirkon arkiseen toimintaan, sillä se ei ole jotakin, missä vain papit häärivät, vaan jokainen voi osallistua siihen omilla vahvuuksillaan. Jaakkola toteaa.

Katso Nurmijärven seurakunnan sivuilta uuden kirkkovaltuuston kokoonpano.

16.11.2014Äänikuningatar ei politikoi/Nurmijärven Uutiset 16.11.2014
11.11.2014Persoonallinen some-kampanja tuotti tulosta/Kotimaa24
11.08.2014Valokuvaus on Pia Jaakkolalle hetkien ikuistamista/Nurmijärven uutiset 11.8.2014
30.04.2014Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen Uotilan louhoksesta
23.11.2013Nalle ja kettu muistuttivat lasten oikeuksista
25.04.2013Vuoden nurmijärveläiseksi äänestetty Rengas-Ukko on pyörällä päästään
18.03.2013Vuoden nurmijärveläisen äänestys käynnistyi vilkkaana
18.03.2013Rengas-ukko ehdolla Vuoden Nurmijärveläinen-äänestyksessä
31.01.2013Toistakymmentä kylää innostui kyläsuunnitelmien tekoon
31.01.2013NCC haluaa edelleen maa-aineksia Uotilasta

Siirry arkistoon »